torsdag 7. januar 2010

Nytt leseår



Godt nyttår til alle! Håper dere fikk lest noe kjekt i ferien! Et nytt år bringer jo alltid nye muligheter med seg, og et av mine nyttårsfortsetter er definitivt å lese mer bøker! Jeg har gått rundt og tenkt litt over hvilke jeg ønsker å prioritere i året som kommer, og presenterer herved en liten liste over de som står øverst på lista fremover. 


Tilbake til Riverton av Kate Morton begynte jeg på i ferien, og dette er virkelig en liten perle av en herregårdsroman. Denne bestselgeren ble kåret til årets sommerbok da den kom ut i England, og bringer leseren inn
 i et romantisk og mystisk miljø satt til krigstiden i England på 1900-tallet. Romanen er skrevet i et lettfattelig språk og skifter mellom fortid og nåtid i fortellerstemmen til en av tjenestepikene på Riverton-godset. Hun blir dratt tilbake til fortiden ved at en regissør oppsøker henne i forbindelse med en film hun ønsker å lage om en spesiell hendelse som skjedde på Riverton i 1924. Romanen har et lettfattelig språk, og forfatteren skildrer på en fin måte opplevelsene og inntrykkene en tjenestepike må ha opplevd på denne tiden. Ikke minst er jeg fascinert over den detaljerte beskrivelsen av klærne de forskjellige karakterene bærer, det er nesten som en kan ta på de forskjellige stoffene som blir beskrevet.

                               
Min kamp 1 av Karl Ove Knausgård. Jeg har lyst å begynne på denne romanserien, som er den første i en serien på seks (!) bøker. De tre første er allerede utkommet, men de tre siste er planla
gt våren 2010.  Jeg bladde litt i boka da vi fikk den inn på biblioteket og ble med en gang overrasket av den konkrete, manende og realistiske tonen som blir satt med en gang du begynner å lese.  Min kamp er Karl Ove Knausgårds tredje roman, og må vel kunne kalles en litterær storsatsning sett under ett. I 2009 ble Min kamp 1 ble i 2009 kåret til en av de ti beste romanene siste tiår av VG-kanskje grunn nok til å begynne på denne boka?


Alle bøkene til Charles Dickens! Jeg er veldig glad i Dickens, og for en stund siden kjøpte jeg en samledvd med nyinnspilling av mange av hans mest kjente verk, og lysten til å lese mer av denne glimrende forfatteren ble vel ikke mindre rett før jul, da hans fine historie A christmast carol gikk som animasjonsfilm på kino. Denne historien setter meg alltid i en sentimental og fin førjulsstemning. Jeg er Dickenstilhenger først og fremst på grunn av den mesterlige måten han presenterer karakterer på, spesielt godt liker jeg den gode Esther Summerson i Bleak House, som er heltinnen i denne romanen som handler om maktkamp og kjærlighet satt i lys av en arv som påvirker alle i handlingen.



Lykka er ein sjeldan fugl er den siste romanen til Anna Gavalda som vi har tatt inn på biblioteket, og denne blir et must i 2010. Gavalda fikk internasjonal oppmerksomhet med romanen Saman er vi mindre aleine som handler om fire mennesker som av ulike grunner kommer til å treffes, og som må kunne kalles en kjærlighetsroman. Den siste romanen hennes, Lykka er ein sjeldan fugl tar også for seg kjærlighet som tema, og handler om arkitekten Charles og hans møte med den spesielle kvinnen Kate, som bor i landlinge omgivelser omgitt av barn og dyr. Romanen er i tillegg oversatt til nynorsk, som jeg synes er en fin ting. Det er så sjeldent jeg leser bøker på sidemål.


Dette er bare en liten oversikt over leseplanene mine for året som kommer. I tillegg har jeg et ønske om å bli flinkere til å lese forskjellige litterære sjangre i året som kommer. Tror jeg skal prøve meg på novellesamlingen til Lena Niemi Den du ringer kan ikke nås for øyeblikket, som vi fikk inn på biblioteket i høst. Kom innom biblioteket hvis du trenger lesetips:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar