tirsdag 17. august 2010

Nye (bok)opplevelser

Velkommen tilbake til nytt skoleår alle sammen, og velkommen til biblioteksbloggen for nye følgere og en hilsen til faste følgere. I sommer har vi omstrukturert litt i mediateket, så jeg er enda litt ny i hyllene og bruker nok litt lengre tid enn før til å finne fram til den rette boka. Men vi har fått det veldig fint og jeg inviterer alle til å ta seg en tur innom, og lån gjerne en bok når du først er her. Men det er veldig kjekt å være tilbake og se alle igjen. Jeg har alltid likt skolestart, og ser fram mot et nytt semester. Jeg vil fortsette å skrive på biblioteksbloggen, og synes det er en fin måte å kommunisere både med ansatte og elever på. Og jeg gjør noen tanker om nye spalter og innlegg som kommer på bloggen, så følg med;)

Har dere fått lest noe kjekt i sommer? Legg gjerne igjen en kommentar om hvilke bøker du fikk lest i løpet av sommeren! Det er rart det der med å lese når du er på reise. Plassen du var på og omgivelsene rundt deg da du leste boka er med på å forme det du leser og minnene om den plassen du var på kommer tilbake, både når du holder i boka og når du (hvis boka var bra) leser den om igjen. Den siste reiseboka mi heter Hector and his search for happiness, og ble et resultat av at jeg var strandet i London på grunn av askeskyen som kom fra Island. Jeg måtte da sammen med mine bibliotekarkollegar ta toget fra London til Newcastle, og tida på toget gikk med til å lese boka, og samtidig (ganske ofte) beundre det britiske landskapet, små pittoreske landsbyer, grønne enger med lam og vår i luften. Det rare med slike minner er at de nå er knyttet til denne boka som jeg satt og nesten leste ut på denne turen. Romanen jeg leste kjøpte jeg på Waterstone`s og handler om den frustrerte Hector som leter etter lykken. En morsom, lettlest og annerledes roman som passer likegodt for undom som voksne. Les mer om boka her, eller kom og lån den på biblioteket.

Lykke til med et nytt semester, og husk å også sette av tid til å lese bøker:)

11 kommentarer:

  1. Hei Mediateket!
    I sommer har jeg lest nesten en halv bok om NOKAS ranet i Stavanger! Dødsranet. Den var veldig interresant... men jeg fikk aldri kommmet lengre, pga boken gikk i oppløsning!
    Grunnen til at jeg ville lese den boken var fordi først å fremst er det sant, og det skjedde i Stavanger! Itilleg er jeg litt interessert i sånn tyver, fengsel og sånn kriminalitet. Man får jo også vite alt om bakgrunnen deres og planene til mennene i ranet, og det er ganske kult!

    Ellers har jeg lest masse engelske blader mens jeg har vert på tur. Det er sikkert lurt med tanke på engelsken!! :-) Det er så rart med sånn lesing i ferien..bare at jeg får aldri fullført!

    Klem fra Trude 3PÅBA

    SvarSlett
  2. Heihei!
    Jeg har prøvd meg på å lese boken "Et glass melk takk" i sommer, men kom ikke så langt. Pleier ikke lese bøker, sovner før jeg kommer til side 2, men denne var faktisk ganske bra. Tok den med på stranden for å lese hver dag, men måtte legge den fra meg et par ganger for å ta en lur.
    Boka handler om en jente som blir lurt med til Sverige for å jobbe som prostituert. Der blir hun kjøpt av en nordmann som tar henne med videre til Norge. (lenger har jeg ikke kommet)
    Boken har vært virkelig spennende frem til nå, så jeg oppfordrer folk til å lese den.
    Hilsen Ida 3PÅBA

    SvarSlett
  3. Hei Jåttå Biblioteket

    I sommer har jeg som Trude også lest Toska og veien til NOKAS ranet. I motsettning til Trude har jeg lest hele boka. Boka var så spennende og bra at jeg prøvde og holde meg tilbake. Så jeg klarte og holde meg til en uke før den var utlest. En av de beste krim bøkene jeg har lest. Grunnen til dette er sikkert at det har skjedd her rundt oss, og at ranerne er smarte og velstående mennesker.
    En følelse jeg fikk etter å ha lest boken var at jeg så på Toska som en helt og ikke en gjernings mann. Dette vet jeg jo er helt feil, men fra min side er han helt utrolig.

    Du ønsker at vi skal få tid til å lese mer. Dette året har vi som læremål og lese en roman og 2. Da får vi sjansen til å få lese om vi vil eller ei. Det er kjempe bra for oss alle.

    Alle på 3PÅB A ser frem til å låne bøker hos deg.

    Mvh

    Caroline Ellingsen 3PÅBA

    SvarSlett
  4. Halloen!

    I sommer har jeg lest Twilight boken eller ihvertfall 70 sider av den :)
    Om du liker historien om twilight er dette en bok for deg. Boken handler om vampyrer og hvordan de lever i nåtiden med mennesker sånn som meg og deg. i boken forelsker en Vampyr seg i ei jente som ikke er vampyr dette skaper litt drama i hverdagen, men jeg anbefaler alle å lese bøkene før de ser filmen. Dette er en bok for unge i alle aldre som ønsker litt spenning i hverdagen sin.

    Hilsen Melissa 3PÅBA

    SvarSlett
  5. Hei :D
    I sommer leste jeg Fallen. huske ikke hvem forfatteren var. boken hva ikke så bra. handlet om en jente som flytter til en privat skole og der møter hun en gutt. privatskolen er kun for folk med problemer med seg selv. Luce som er hovedpersonen har problem med at hun kan se mørke skygger som lever rundt henne.
    jeg er ikke helt ferdig med boken, men blir sikkert ferdig neste gang jeg leser i den.
    hilsen betina fra 3PÅBA

    SvarSlett
  6. Heihei!
    Jeg hadde en nokså kjedelig sommer helt til jeg fant frem en bok som søsteren min tidligere hadde anbefalt, nemlig Iskaldt bedrag. Den er jo skrevet av Dan Brown som er helt rå på krim-romaner. boka var utrolig spennende mot slutten så det endte med at jeg leste den ut på 3 dager siden jeg lå opptil 8 timer i strekk å leste. Uansett, boka handler om at NASA gjør et kjempefunn, de finner en asteroide med tegn på utenomjordisk liv på! Et team forskere blir sendt bort og avklarer en utrolig, og forferdelig sannhet om asteroiden før de så blir sendt ut i et rent helvete. De kommer i møter med spesialtrente elitesoldater, hammerhaier, isbreer og undersjøiske vulkaner i deres jakt på å få sannheten om asteroiden frem for folket.
    Viss du har bare en liten interesse for krim så anbefaler jeg deg på det høyeste å lese denne boken, den var fantastisk!

    SvarSlett
  7. Hallo

    I sommer har jeg lest ca. halve World War Z boken av Max Brooks. Denne er dessverre ikke oversatt til norsk, så jeg leste den da på engelsk. Jeg liker denne boken godt, så langt, men jeg er ikke så veldig glad i å lese bøker, hverken norske eller engelske.

    Boken handler om hva som skjer hvis det blir et zombie-utbrudd.

    Hilsen Kenneth 3PÅBA

    SvarSlett
  8. Hei hei Jåttå biblioteket!

    I sommer har jeg lest enda en bok i Camilla Läckberg sin krimserie nemlig "Ulykkesfuglen". Denne boken er vel så bra som hennes tidligere bøker, og har du først startet å lese den, er det veldig vanskelig å legge den ifra seg!

    Boken handler om Erica Falck og Patrick Hedstrøm, og kollegaene i Tanumshede politistasjon som får mystiske mord å etterforske.
    Liker du krimbøker er dette en bok til anbefaling.
    Mvh
    Camilla
    3PÅBA

    SvarSlett
  9. Hei.

    I sommer leste jeg "Doppler" av Erlend Loe. Har lest den to ganger før, men blir ikke lei av den. Liker veldig godt måten den er skrevet på og humoren til Loe. Han er en av mine favoritt-forfattere og jeg har lest flere av bøkene hans. For å nevne noen; Naiv.Super., Tatt av kvinnen, L og Volvo Lastvagnar.

    Marianne
    3PÅBA

    SvarSlett
  10. Heihei,

    Jeg fikk ikke lest noen bok i sommer, selv om jeg i utgangspunktet liker å lese, og som regel tar med meg en bok på ferie. I år var jeg kun vekkreist en langhelg, så tiden strakk ikke til mellom all kulturutforskingen. Rart dette med reising og boklesing ja.. Men jeg kan jo nevne min favorittbok da, som må bli "Heikerens Guide Til Galaksen" av Douglas Adams som jeg har lest på både Norsk og Engelsk flere ganger. For de som bare har sett filmen og ikke synes noe om den anbefaler jeg boken som er hysterisk morsom og bra skrevet!

    Mvh
    Solveig, 4PÅBA

    SvarSlett
  11. Hei hei! I sommer så har jeg lest mange bøker men en av de som jeg likte best var boken Øya av Victoria Hislop. Jeg likte boken godt fordi forfatteren har klart å flette inn fantasi og historie. Boken handler om Helles da det var mange som led av spedalskhet, de som fikk denne sykdommen ble forvist til en nærliggende øy som heter Spinalonga sokm bare ligger noen kilometer borte fra "hovedøya". På Spinalonga lagte de spedalske sitt eget samfunn med egne butikker, sykehus, apotek, hus og til og med en kirke. Først så trodde jeg at dette var en fantastisk kul historie, men så søkte jeg litt på det og fant ut at detet har skjedd i virkeligheten.

    Kjempe god bok som ambefales på det sterkeste!

    - Lena 3Påba

    SvarSlett