onsdag 25. august 2010

Vart fra Lillesøster


En av bloggene jeg følger ofte er den som heter Lillesøster, og den som skjuler seg bak dette aliaset er også yngst i en søskenflokk, noe den siste diktsamlingen hennes også handler om. Det er spennende å følge bloggen hennes, og hun deler tankene sine med oss om skriveprosessen, det å gi ut bøker, og generelle betraktninger om litteratur. Det har vært morsomt å følge tankene hennes rundt hennes siste diktsamling! Jeg har akkurat katalogisert samlingen hennes, og jeg anbefaler alle å komme og låne den. Det første som slår meg når jeg leser diktene hennes er hvor varsomt, lettlest og inderlig mange av diktene hennes er, og det er er befriende å lese lyrikk som tar for seg et så hverdaglig tema som forholdet mellom søsken:


Min mor pakket henne inn i et teppe

og sa hun var den yngste. Min far

sang den sangen han siden glemte


(...)


Alle trodde min søster var yngst.

Så kom jeg. Min søster

sto i takhøyde med meg der jeg lå

i glassenga på barselavdelingen.


Det første ordet jeg sa

var min søsters navn.


(Utdrag hentet fra Solberg, Yngvild: den yngste, Gyldendal, 2010, s, 45.)
Kom innom biblioteket hvis du ønsker å låne denne fine diktsamlingen. Ta deg gjerne en tur innom bloggen til skolebibliotekar Ingrid Svennevig Hagen som heter Leselyst. Der du lese et forfatterintervju med Ingvill Solberg. Klikk deg gjerne også inn på bloggen til forfatteren også. Den du finner her.
Og takk til alle som bidro med hva de leste i sommer! Det var kjekt å lese om sommerlektyren, og håper dere finner tid til å komme inn i mediakteket og låne flere bøker:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar