tirsdag 10. februar 2009

Jeg sier hele tiden ting som: kjærlighet





Lyrikk kan være så mangt, og den andre diktsamlingen til Hege Susanne Bergan Jeg sier hele tiden ting som: kjærlighet er et godt eksempel på det. Det som slo meg umiddelbart da jeg bladde i denne lyrikksamlingen, er hvor lettleste, morsomme og lett ironiske diktene hennes er. Samlingen kan kalles et portrett av en ung jentes forhold til seg selv, sine foreldre, sin kjæreste og sine venner. Bergan har en pratsom måte å formulere seg på, og tonen i diktsamlingen er uformell og ungdommelig. Rent tematisk handler diktene, som tittelen indikerer om kjærlighet til ulike personer, men også til ordene:




Jeg sier hele tiden ting som :
Kjærlighet.
Lengsel.

For ikke lenge siden var jeg ironisk.

Jeg blir stadig overrasket over hvor enkelt det er for meg å si:
Kjærlighet.
Lengsel.
Sorg.
Trøst.
Tilgivelse.

Det er som om jeg har kjøpt meg inn i alle begrepene.
Nå bruker jeg dem så mye jeg vil. (Hege Susanne Bergan: Jeg sier hele tiden ting som: kjærlighet, Oslo, Tiden, 2008, s. 43)

Bergans diktsamling er bygget opp med korte kapittel som har titler som Diktanalyse, Hjemmeboer, Oppmerksomhet.

Bergan debuterte i 2007 med diktsamlingen Ikke noe av dette står om livet på Tiden forlag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar