tirsdag 16. juni 2009

sommerferie..














Sommerferien er rett rundt hjørnet og dette blir det siste blogginnlegget mitt før ferien. Selvsagt vil jeg benytte anledningen til å ønske alle en riktig god sommer med ønske om mange gode bokopplevelser i ukene som kommer. Denne ferien skal jeg prioritere gamle amerikanske klassikere har jeg bestemt meg for! -De som bare står i bokhylla og aldri blir lest.. Først skal jeg ta for meg Francis Key Fitzgeralds  The Great Gatsby fra 1925, og dessuten skal jeg endelig ta for meg J.D Salingers The Cather in the Rye (1951) denne sommeren. The Great Gatsby leste jeg på videregående, mens Cather in the Rye har alltid bare havnet på "må lese en eller annen gang"-listen min. (Dere har vel en dere også?) Jeg bør vel meddele at jeg kjøpte store postere som illustrerer gamle bokomslag av disse to klassikerene da jeg besøkte Blackwells i Oxford. Det er derfor litt greit å ha dem litt friskt i minne når de først skal opp på veggen.. 
God (litteratur)sommer alle sammen! Takk for alle positive tilbakemeldinger på bloggen og ønsker alle velkommen til å lese nye innlegg til høsten.
Shall I compare thee to a summer's day? (Sonnet 18) by William Shakespeare
Shall I compare thee to a summer's day?
Thou art more lovely and more temperate.
Rough winds do shake the darling buds of May,
And summer's lease hath all too short a date.
Sometime too hot the eye of heaven shines,
And often is his gold complexion dimmed;
And every fair from fair sometime declines,
By chance, or nature's changing course, untrimmed;
But thy eternal summer shall not fade,
Nor lose possession of that fair thou ow'st,
Nor shall death brag thou wand'rest in his shade,
When in eternal lines to Time thou grow'st.
So long as men can breathe, or eyes can see,
So long lives this, and this gives life to thee.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar