tirsdag 21. juli 2009

Sommerhilsen fra biblioteket

Her er en liten sommerhilsen fra biblioteket! Jeg er tilbake på jobb etter tre ukers ferie, og synes det passer seg med et lite blogginnlegg nå. I det siste innlegget mitt før ferien meddelte jeg ubetenksomt at det var det siste innlegget før ferien, noe jeg selvsagt må gå tilbake på.. Jeg har mye å blogge om før høsten kommer;) Dessverre ble det ikke så mye lesing som jeg hadde håpet på i ferien, (det blir liksom alltid slik: jeg har alle bøkene klar til å leses, så blir det bare at du leser noen få, jeg skal bli flinkere til å sette av lesetid til meg selv heretter!) En bok jeg imidlertid faktisk satte av tid til å lese var den fantastiske romanen Øya til Victoria Hislop som jeg vil anbefale til alle som vil lese en var, romantisk og tidvis vond historie om å finne tilbake til fortida si. Historien begynner med at studenten Alexis reiser til Kreta for å finne ut mer om slektningene sine. Hennes mor, Sofia, har aldri fortalt noe om bakgrunnen sin foruten at hun vokste opp i en landsby på Kreta før hun flyttet til London. Med seg til Kreta har Alexis et brev fra moren som hun leverer til en gammel venninne. Og her begynner historien om Alexis slektninger og øya Spinalonga som har så stor betydning for familiebakgrunnen hennes. Av Fortini, den gamle venninnen til moren, får Alexis høre historien om Spinalonga, øya som tidlligere var bebodd av spedalske. Hun får også høre om oldermoren Eleni og døtrene hennes, en familie hjemsøkt av tragedier, kriger og lidenskap. Romanen er skrevet i et lettfattelig språk og passer også som en slags reiselitteratur for deg som vil ha en annerledes tilnærming til Kreta. Denne romanen er Victoria Hislops debutroman. Hislop har blitt kalt "De glemte historiers forfatter" (Børge Skråmestø, bokklubben.no), noe jeg godt kan være enig i, siden bøkene hennes tar for seg gamle familiehemmeligheter. Hennes nyeste roman Hjemkomsten står på min leseagenda. I denne boka blir leseren presentert med historien om Sonia som bryter ut av et ulykkelig ekteskap gjennom å lære seg å danse flamenco i Grananda med borgerkrigen i Spania som bakteppe. Hun har sagt at den tredje boken også vil ta plass ved Middelhavet, så hvis du liker handling lagt til de sydlige strøk bør du følge med på Hislops forfatterskap. God lesing!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar