torsdag 16. september 2010

Høstlektyre

En av frynsegodene ved å være skolebibliotekar er at du blir invitert til diverse forlagsmøter som har til hensikt å informere om høstens godbiter på den litterære fronten. Siste møte jeg var på gikk av stabelen mandag denne uken på Gaffel og Karaffel her i byn og det ble en riktig hyggelig og lærerik kveld. Jeg gleder meg til ta fatt på leseeksemplarene som forlagene var så vennlige å gi til meg, og jeg gjør meg noen tanker om noen av dem bør få en plass på hyllene også her i mediateket. Her er en liste over noen av bøkene som ble presentert på møte. Legg gjerne igjen en kommentar om du synes noen av disse bøkene bør tas inn til biblioteket:

Det er ingen hemmelighet at jeg er en stor tilhenger av dansk film; ofte ser jeg danske filmer utelukkende fordi de er danske; uten å stigmatisere alfor mye selvsagt, men jeg setter pris på den likefremme, direkte og morsomme tonen som ofte finnes i det danske filmlandskapet. Derfor knytter jeg store forventninger til denne danske romanen som jeg fikk, skrevet at søskenparet Lotte og Søren Hammer, henholdvis sykepleier og førskolelærer. Romanen foreligger i norsk oversettelse av Morten Gaustad på Font forlag. Boken har en heller makaber åpningssekvens, der to barn gjør et grusomt funn i gymsalen som involverer fem drepte menn som det viser seg har en felles bakgrunn. Førstebetjent Konrad Simonsen begynner å se nærmere på saken.
Udyr er det danske søskenparets debut som er planlagt som den første i en serie på flere romaner om førstebetjent Konrad Simonsen og hans etterforskningsteam fra Politigården i København. Søskenparet blir kalt for Danmarks nye krimduo! Spennende! Les mer om duoen her.


Og når vi først er inne på søskenpar som skriver krim, føler jeg meg forpliktet til også presentere det norske søskenparet som gir ut en krimroman sammen denne høsten. Anne Holt og hennes bror, legen Even Holt, har nemlig gått sammen om å lage en annerledes krim/thriller som tar plass i et sykehusmiljø. Noe er nemlig galt med verdens mest solgte implaterbare hjertestarter. Og det er her selve kjernen i krimromanen begynner, for hva skjer når det går an å begå drap gjennom den teknologiske nyvinningen som en hjertestarter egentlig er? I denne thrilleren møter leseren på karakteren professor Sara Zuchermann, en hjertespesialist som har hatt en stor karriere i Statene, men som tvinges hjem på grunn av en tragedie hjemme i Norge. Romanen tematiserer viktige temaer som legemiddelindustrien, pasientpleie i forhold til økonomi og handler om temaer som fortielse og løgn i dagens sykehusmiljø. Dette tror jeg blir en annerledes krimroman som jeg gleder meg å ta fatt på.

En annen oversatt roman som er verdt å nevne er Carol Ann Lees fine kjærlighetsdrama Et siste farvel (Vega forlag) som utspiller seg i skyggen av første verdenskrig. Jeg liker romaner som har en historisk ramme rundt seg, og det interessante med akkurat denne romanen er at den tar utgangspunkt i Den ukjente soldat, som jeg synes er en spennende vinkling. I denne boken følger leseren hovedkarakteren Alex Dyer som er journalist og som rapporter direkte det han er vitne til fra skyttergravene i Flandern. Han sliter med indre spenninger, både over å være forelsket i sin beste venn Teds kone, Clare, samtidig som han har dårlig samvittighet for ikke ha kjempet med nettopp kameratens side i første linje ved skyttergravene. Personlig pleier jeg ikke å like såkalte krigsromaner, men jeg gleder meg virkelig til å ta fatt på denne rørende kjærlighetshistorien som skildrer en dyster og tragis europeisk historie. En bok til ettertanke og refleksjon.
Kveldens mest overraskende moment for meg var kanskje denne grafiske samlingen av noveller tegnet av Håvard S. Johansen. Med på laget har har med seg etablerte forfattere i form av Levi Johansen og Øystein Steine. Personlig er jeg nok ikke den som leser mest tegneserier, selv om jeg dog leser meg gjennom Nemistripene til Lise Myhre hvis jeg får en anledning.
Men denne absurde novellesamlingen har virkelig vekket min interesse, for bare hør hva forlaget selv mener om denne rare novellesamlingen:

Død, liv og klare øyeblikk. Seks noveller som til sammen utgjør en større helhet. Hvilken ingrediens er viktigst i suppe? Kan en rosa laks avsløre terrorister i nærmiljøet? Hvor går grensa mellom jul og ferie? Når skal DU dø? Alle disse spørsmålene får du flere spørsmål om i denne absurdrealistiske samlingen grafiske noveller. Eller kanskje ikke!(http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=4701010)

Høres dette interessant ut? Jeg har med meg denne spesielle novellesamlingen hvis noen skulle ønske å bla litt i den. Kom ellers innom biblioteket hvis du trenger litt høstlektyre nå som snart mørke kvelder og dårlig vær inviterer til leselyst:)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar