Viser innlegg med etiketten Forlagsmøter. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Forlagsmøter. Vis alle innlegg

tirsdag 12. oktober 2010

Hilsen i høstferien

Håper dere har en fin høstferie og at dere har en god bunke med bøker å pløye gjennom disse feriedagene! For tiden sitter jeg og katalogiserer en rekke nye bøker som har kommet inn til biblioteket, så jeg håper dere også har god leselyst når dere kommer tilbake fra ferien! I dette blogginnlegget har jeg lyst til å kommentere en ny ting som jeg har oppdaget, nemlig boktrailere! På flere av forlagsmøtene jeg har gått på har de tatt i bruk denne strategien for å vise og selge bøkene på en god måte. Og jeg må si jeg føler det fungerer. Egentlig er det litt rart at to så forskjellige medier kan gå hånd i hånd, og at det kan bli laget en slags reklamensnutt og faktisk i noen tilfeller små "filmer" over nye bøker, men det gjør faktisk at det er lettere å huske bøkene.Og om du ikke akkurat legger merke til virkemidler som språkbruk og skildringer i slike markedsføringer, så får du uansett en feeling med hva boken handler om og du blir presentert med karakterene.

Det siste bokmøte jeg var på var forrige uke, og en av boktrailerne jeg fikk sett da, var den nyeste boken til Unni Lindell; Sukkerdøden på Aschehoug forlag.  Den har akkurat kommet inn til biblioteket. Og det er et riktig uhyggelig tema som blir presentert for leseren også i denne høstens utgivelse med en tematikk som går på søskensjalusi og mørke krefter i underbevisstheten. I denne romanen møter vi hovedpersonen, den storvokste Kari Helene Bieler som umiddelbart blir satt tilbake i tid når personen som ekspederer henne på konditoriet Pascal i Oslo mister kaken i gulvet. Tankene hennes fører henne tilbake seksten år tilbake i tid, til lillebrorens tragiske død.
Du kan lese utdrag fra boken her. Klikk deg gjerne også inn og se boktraileren her.


Hvis du ikke er fullt så glad i krim, så liker du gjerne boken til Geraldine Brooks, Bokens folk, som også nettopp har komt inn på biblioteket. Liker du bøker som hyller kunst og litteratur, en spennende historie og som samtidig tar for seg evige tema som kjærlighet og romantikk så er sikkert dette boken for deg. Les bare den spennende omtalen fra forlaget:

"Sarajevo 1996. Australske Hanna Heath får tilbud om å restaurere Sarajevo-haggadáen, et vakkert illustrert hebraisk manuskript som ble reddet under Balkan-krigen. Hun undersøker dokumentet etter alle kunstens regler, og finner blant annet en bit av en insektvinge, et hvitt hår, en rustrød flekk og saltkrystaller. Funnene er et vitnesbyrd om hva manuskriptet har gjennomgått i løpet av sin eksistens, og fører leseren tilbake til Sarajevo i 1940, Wien i 1894, Venezia i 1609, Tarragona i 1492, Sevilla i 1480 og Jerusalem i 2002. Boken handler om romantikk og kjærlighet, møter mellom religion og kulturer, og ærbødighet overfor bøker og kunst." (Kilde: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=4864754)

Det er ingen hemmelighet at jeg er en stor, stor tilhenger av den spanske forfatteren Carlos Ruiz Zafòn. Han skriver med en inderlighet til bøker og med en ektehet ved karakterene som jeg liker. Dessuten har han en helt spesiell evne til å skildre tåke og skygge som jeg ikke har sett hos noen andre forfattere. Det rare er at jeg la spesielt merke til skildringene av skygge i (nettopp) Vindens skygge fra 2004. Det overrasket meg derfor lite at ungdomsromanen hans heter nettopp Prince of Mist (Tåkeprinsen) Jeg aner et aldri så lite trekk ved forfatterskapet hans her. Det hadde sikkert vært en utrolig spennende oppgave å dukke mer ned i disse skrildringen av tåke hos Zafon! Jeg kan glede alle andre tilhengere av denne fantastiske skribenten ved å informere om at jeg nå har tatt inn den romanen som for alvor satte fart på karrireren hans.

En utrolig kul hjemmeside til forfatteren finner du her. Jeg har ikke tenkt å skrive hva boken handler om. Se heller om boktraileren nederst vekker leselysten-og ta deg en tur innom mediateket hvis du (som meg) virkelig gleder deg til å begynne på denne romanen, som ifølge forfatteren passer like godt for voksne som for ungdom;)

torsdag 16. september 2010

Høstlektyre

En av frynsegodene ved å være skolebibliotekar er at du blir invitert til diverse forlagsmøter som har til hensikt å informere om høstens godbiter på den litterære fronten. Siste møte jeg var på gikk av stabelen mandag denne uken på Gaffel og Karaffel her i byn og det ble en riktig hyggelig og lærerik kveld. Jeg gleder meg til ta fatt på leseeksemplarene som forlagene var så vennlige å gi til meg, og jeg gjør meg noen tanker om noen av dem bør få en plass på hyllene også her i mediateket. Her er en liste over noen av bøkene som ble presentert på møte. Legg gjerne igjen en kommentar om du synes noen av disse bøkene bør tas inn til biblioteket:

Det er ingen hemmelighet at jeg er en stor tilhenger av dansk film; ofte ser jeg danske filmer utelukkende fordi de er danske; uten å stigmatisere alfor mye selvsagt, men jeg setter pris på den likefremme, direkte og morsomme tonen som ofte finnes i det danske filmlandskapet. Derfor knytter jeg store forventninger til denne danske romanen som jeg fikk, skrevet at søskenparet Lotte og Søren Hammer, henholdvis sykepleier og førskolelærer. Romanen foreligger i norsk oversettelse av Morten Gaustad på Font forlag. Boken har en heller makaber åpningssekvens, der to barn gjør et grusomt funn i gymsalen som involverer fem drepte menn som det viser seg har en felles bakgrunn. Førstebetjent Konrad Simonsen begynner å se nærmere på saken.
Udyr er det danske søskenparets debut som er planlagt som den første i en serie på flere romaner om førstebetjent Konrad Simonsen og hans etterforskningsteam fra Politigården i København. Søskenparet blir kalt for Danmarks nye krimduo! Spennende! Les mer om duoen her.


Og når vi først er inne på søskenpar som skriver krim, føler jeg meg forpliktet til også presentere det norske søskenparet som gir ut en krimroman sammen denne høsten. Anne Holt og hennes bror, legen Even Holt, har nemlig gått sammen om å lage en annerledes krim/thriller som tar plass i et sykehusmiljø. Noe er nemlig galt med verdens mest solgte implaterbare hjertestarter. Og det er her selve kjernen i krimromanen begynner, for hva skjer når det går an å begå drap gjennom den teknologiske nyvinningen som en hjertestarter egentlig er? I denne thrilleren møter leseren på karakteren professor Sara Zuchermann, en hjertespesialist som har hatt en stor karriere i Statene, men som tvinges hjem på grunn av en tragedie hjemme i Norge. Romanen tematiserer viktige temaer som legemiddelindustrien, pasientpleie i forhold til økonomi og handler om temaer som fortielse og løgn i dagens sykehusmiljø. Dette tror jeg blir en annerledes krimroman som jeg gleder meg å ta fatt på.

En annen oversatt roman som er verdt å nevne er Carol Ann Lees fine kjærlighetsdrama Et siste farvel (Vega forlag) som utspiller seg i skyggen av første verdenskrig. Jeg liker romaner som har en historisk ramme rundt seg, og det interessante med akkurat denne romanen er at den tar utgangspunkt i Den ukjente soldat, som jeg synes er en spennende vinkling. I denne boken følger leseren hovedkarakteren Alex Dyer som er journalist og som rapporter direkte det han er vitne til fra skyttergravene i Flandern. Han sliter med indre spenninger, både over å være forelsket i sin beste venn Teds kone, Clare, samtidig som han har dårlig samvittighet for ikke ha kjempet med nettopp kameratens side i første linje ved skyttergravene. Personlig pleier jeg ikke å like såkalte krigsromaner, men jeg gleder meg virkelig til å ta fatt på denne rørende kjærlighetshistorien som skildrer en dyster og tragis europeisk historie. En bok til ettertanke og refleksjon.
Kveldens mest overraskende moment for meg var kanskje denne grafiske samlingen av noveller tegnet av Håvard S. Johansen. Med på laget har har med seg etablerte forfattere i form av Levi Johansen og Øystein Steine. Personlig er jeg nok ikke den som leser mest tegneserier, selv om jeg dog leser meg gjennom Nemistripene til Lise Myhre hvis jeg får en anledning.
Men denne absurde novellesamlingen har virkelig vekket min interesse, for bare hør hva forlaget selv mener om denne rare novellesamlingen:

Død, liv og klare øyeblikk. Seks noveller som til sammen utgjør en større helhet. Hvilken ingrediens er viktigst i suppe? Kan en rosa laks avsløre terrorister i nærmiljøet? Hvor går grensa mellom jul og ferie? Når skal DU dø? Alle disse spørsmålene får du flere spørsmål om i denne absurdrealistiske samlingen grafiske noveller. Eller kanskje ikke!(http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=4701010)

Høres dette interessant ut? Jeg har med meg denne spesielle novellesamlingen hvis noen skulle ønske å bla litt i den. Kom ellers innom biblioteket hvis du trenger litt høstlektyre nå som snart mørke kvelder og dårlig vær inviterer til leselyst:)