Viser innlegg med etiketten Lesetips. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Lesetips. Vis alle innlegg

tirsdag 12. oktober 2010

Hilsen i høstferien

Håper dere har en fin høstferie og at dere har en god bunke med bøker å pløye gjennom disse feriedagene! For tiden sitter jeg og katalogiserer en rekke nye bøker som har kommet inn til biblioteket, så jeg håper dere også har god leselyst når dere kommer tilbake fra ferien! I dette blogginnlegget har jeg lyst til å kommentere en ny ting som jeg har oppdaget, nemlig boktrailere! På flere av forlagsmøtene jeg har gått på har de tatt i bruk denne strategien for å vise og selge bøkene på en god måte. Og jeg må si jeg føler det fungerer. Egentlig er det litt rart at to så forskjellige medier kan gå hånd i hånd, og at det kan bli laget en slags reklamensnutt og faktisk i noen tilfeller små "filmer" over nye bøker, men det gjør faktisk at det er lettere å huske bøkene.Og om du ikke akkurat legger merke til virkemidler som språkbruk og skildringer i slike markedsføringer, så får du uansett en feeling med hva boken handler om og du blir presentert med karakterene.

Det siste bokmøte jeg var på var forrige uke, og en av boktrailerne jeg fikk sett da, var den nyeste boken til Unni Lindell; Sukkerdøden på Aschehoug forlag.  Den har akkurat kommet inn til biblioteket. Og det er et riktig uhyggelig tema som blir presentert for leseren også i denne høstens utgivelse med en tematikk som går på søskensjalusi og mørke krefter i underbevisstheten. I denne romanen møter vi hovedpersonen, den storvokste Kari Helene Bieler som umiddelbart blir satt tilbake i tid når personen som ekspederer henne på konditoriet Pascal i Oslo mister kaken i gulvet. Tankene hennes fører henne tilbake seksten år tilbake i tid, til lillebrorens tragiske død.
Du kan lese utdrag fra boken her. Klikk deg gjerne også inn og se boktraileren her.


Hvis du ikke er fullt så glad i krim, så liker du gjerne boken til Geraldine Brooks, Bokens folk, som også nettopp har komt inn på biblioteket. Liker du bøker som hyller kunst og litteratur, en spennende historie og som samtidig tar for seg evige tema som kjærlighet og romantikk så er sikkert dette boken for deg. Les bare den spennende omtalen fra forlaget:

"Sarajevo 1996. Australske Hanna Heath får tilbud om å restaurere Sarajevo-haggadáen, et vakkert illustrert hebraisk manuskript som ble reddet under Balkan-krigen. Hun undersøker dokumentet etter alle kunstens regler, og finner blant annet en bit av en insektvinge, et hvitt hår, en rustrød flekk og saltkrystaller. Funnene er et vitnesbyrd om hva manuskriptet har gjennomgått i løpet av sin eksistens, og fører leseren tilbake til Sarajevo i 1940, Wien i 1894, Venezia i 1609, Tarragona i 1492, Sevilla i 1480 og Jerusalem i 2002. Boken handler om romantikk og kjærlighet, møter mellom religion og kulturer, og ærbødighet overfor bøker og kunst." (Kilde: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=4864754)

Det er ingen hemmelighet at jeg er en stor, stor tilhenger av den spanske forfatteren Carlos Ruiz Zafòn. Han skriver med en inderlighet til bøker og med en ektehet ved karakterene som jeg liker. Dessuten har han en helt spesiell evne til å skildre tåke og skygge som jeg ikke har sett hos noen andre forfattere. Det rare er at jeg la spesielt merke til skildringene av skygge i (nettopp) Vindens skygge fra 2004. Det overrasket meg derfor lite at ungdomsromanen hans heter nettopp Prince of Mist (Tåkeprinsen) Jeg aner et aldri så lite trekk ved forfatterskapet hans her. Det hadde sikkert vært en utrolig spennende oppgave å dukke mer ned i disse skrildringen av tåke hos Zafon! Jeg kan glede alle andre tilhengere av denne fantastiske skribenten ved å informere om at jeg nå har tatt inn den romanen som for alvor satte fart på karrireren hans.

En utrolig kul hjemmeside til forfatteren finner du her. Jeg har ikke tenkt å skrive hva boken handler om. Se heller om boktraileren nederst vekker leselysten-og ta deg en tur innom mediateket hvis du (som meg) virkelig gleder deg til å begynne på denne romanen, som ifølge forfatteren passer like godt for voksne som for ungdom;)

torsdag 16. september 2010

Høstlektyre

En av frynsegodene ved å være skolebibliotekar er at du blir invitert til diverse forlagsmøter som har til hensikt å informere om høstens godbiter på den litterære fronten. Siste møte jeg var på gikk av stabelen mandag denne uken på Gaffel og Karaffel her i byn og det ble en riktig hyggelig og lærerik kveld. Jeg gleder meg til ta fatt på leseeksemplarene som forlagene var så vennlige å gi til meg, og jeg gjør meg noen tanker om noen av dem bør få en plass på hyllene også her i mediateket. Her er en liste over noen av bøkene som ble presentert på møte. Legg gjerne igjen en kommentar om du synes noen av disse bøkene bør tas inn til biblioteket:

Det er ingen hemmelighet at jeg er en stor tilhenger av dansk film; ofte ser jeg danske filmer utelukkende fordi de er danske; uten å stigmatisere alfor mye selvsagt, men jeg setter pris på den likefremme, direkte og morsomme tonen som ofte finnes i det danske filmlandskapet. Derfor knytter jeg store forventninger til denne danske romanen som jeg fikk, skrevet at søskenparet Lotte og Søren Hammer, henholdvis sykepleier og førskolelærer. Romanen foreligger i norsk oversettelse av Morten Gaustad på Font forlag. Boken har en heller makaber åpningssekvens, der to barn gjør et grusomt funn i gymsalen som involverer fem drepte menn som det viser seg har en felles bakgrunn. Førstebetjent Konrad Simonsen begynner å se nærmere på saken.
Udyr er det danske søskenparets debut som er planlagt som den første i en serie på flere romaner om førstebetjent Konrad Simonsen og hans etterforskningsteam fra Politigården i København. Søskenparet blir kalt for Danmarks nye krimduo! Spennende! Les mer om duoen her.


Og når vi først er inne på søskenpar som skriver krim, føler jeg meg forpliktet til også presentere det norske søskenparet som gir ut en krimroman sammen denne høsten. Anne Holt og hennes bror, legen Even Holt, har nemlig gått sammen om å lage en annerledes krim/thriller som tar plass i et sykehusmiljø. Noe er nemlig galt med verdens mest solgte implaterbare hjertestarter. Og det er her selve kjernen i krimromanen begynner, for hva skjer når det går an å begå drap gjennom den teknologiske nyvinningen som en hjertestarter egentlig er? I denne thrilleren møter leseren på karakteren professor Sara Zuchermann, en hjertespesialist som har hatt en stor karriere i Statene, men som tvinges hjem på grunn av en tragedie hjemme i Norge. Romanen tematiserer viktige temaer som legemiddelindustrien, pasientpleie i forhold til økonomi og handler om temaer som fortielse og løgn i dagens sykehusmiljø. Dette tror jeg blir en annerledes krimroman som jeg gleder meg å ta fatt på.

En annen oversatt roman som er verdt å nevne er Carol Ann Lees fine kjærlighetsdrama Et siste farvel (Vega forlag) som utspiller seg i skyggen av første verdenskrig. Jeg liker romaner som har en historisk ramme rundt seg, og det interessante med akkurat denne romanen er at den tar utgangspunkt i Den ukjente soldat, som jeg synes er en spennende vinkling. I denne boken følger leseren hovedkarakteren Alex Dyer som er journalist og som rapporter direkte det han er vitne til fra skyttergravene i Flandern. Han sliter med indre spenninger, både over å være forelsket i sin beste venn Teds kone, Clare, samtidig som han har dårlig samvittighet for ikke ha kjempet med nettopp kameratens side i første linje ved skyttergravene. Personlig pleier jeg ikke å like såkalte krigsromaner, men jeg gleder meg virkelig til å ta fatt på denne rørende kjærlighetshistorien som skildrer en dyster og tragis europeisk historie. En bok til ettertanke og refleksjon.
Kveldens mest overraskende moment for meg var kanskje denne grafiske samlingen av noveller tegnet av Håvard S. Johansen. Med på laget har har med seg etablerte forfattere i form av Levi Johansen og Øystein Steine. Personlig er jeg nok ikke den som leser mest tegneserier, selv om jeg dog leser meg gjennom Nemistripene til Lise Myhre hvis jeg får en anledning.
Men denne absurde novellesamlingen har virkelig vekket min interesse, for bare hør hva forlaget selv mener om denne rare novellesamlingen:

Død, liv og klare øyeblikk. Seks noveller som til sammen utgjør en større helhet. Hvilken ingrediens er viktigst i suppe? Kan en rosa laks avsløre terrorister i nærmiljøet? Hvor går grensa mellom jul og ferie? Når skal DU dø? Alle disse spørsmålene får du flere spørsmål om i denne absurdrealistiske samlingen grafiske noveller. Eller kanskje ikke!(http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=4701010)

Høres dette interessant ut? Jeg har med meg denne spesielle novellesamlingen hvis noen skulle ønske å bla litt i den. Kom ellers innom biblioteket hvis du trenger litt høstlektyre nå som snart mørke kvelder og dårlig vær inviterer til leselyst:)



onsdag 25. august 2010

Vart fra Lillesøster


En av bloggene jeg følger ofte er den som heter Lillesøster, og den som skjuler seg bak dette aliaset er også yngst i en søskenflokk, noe den siste diktsamlingen hennes også handler om. Det er spennende å følge bloggen hennes, og hun deler tankene sine med oss om skriveprosessen, det å gi ut bøker, og generelle betraktninger om litteratur. Det har vært morsomt å følge tankene hennes rundt hennes siste diktsamling! Jeg har akkurat katalogisert samlingen hennes, og jeg anbefaler alle å komme og låne den. Det første som slår meg når jeg leser diktene hennes er hvor varsomt, lettlest og inderlig mange av diktene hennes er, og det er er befriende å lese lyrikk som tar for seg et så hverdaglig tema som forholdet mellom søsken:


Min mor pakket henne inn i et teppe

og sa hun var den yngste. Min far

sang den sangen han siden glemte


(...)


Alle trodde min søster var yngst.

Så kom jeg. Min søster

sto i takhøyde med meg der jeg lå

i glassenga på barselavdelingen.


Det første ordet jeg sa

var min søsters navn.


(Utdrag hentet fra Solberg, Yngvild: den yngste, Gyldendal, 2010, s, 45.)
Kom innom biblioteket hvis du ønsker å låne denne fine diktsamlingen. Ta deg gjerne en tur innom bloggen til skolebibliotekar Ingrid Svennevig Hagen som heter Leselyst. Der du lese et forfatterintervju med Ingvill Solberg. Klikk deg gjerne også inn på bloggen til forfatteren også. Den du finner her.
Og takk til alle som bidro med hva de leste i sommer! Det var kjekt å lese om sommerlektyren, og håper dere finner tid til å komme inn i mediakteket og låne flere bøker:)

tirsdag 17. august 2010

Nye (bok)opplevelser

Velkommen tilbake til nytt skoleår alle sammen, og velkommen til biblioteksbloggen for nye følgere og en hilsen til faste følgere. I sommer har vi omstrukturert litt i mediateket, så jeg er enda litt ny i hyllene og bruker nok litt lengre tid enn før til å finne fram til den rette boka. Men vi har fått det veldig fint og jeg inviterer alle til å ta seg en tur innom, og lån gjerne en bok når du først er her. Men det er veldig kjekt å være tilbake og se alle igjen. Jeg har alltid likt skolestart, og ser fram mot et nytt semester. Jeg vil fortsette å skrive på biblioteksbloggen, og synes det er en fin måte å kommunisere både med ansatte og elever på. Og jeg gjør noen tanker om nye spalter og innlegg som kommer på bloggen, så følg med;)

Har dere fått lest noe kjekt i sommer? Legg gjerne igjen en kommentar om hvilke bøker du fikk lest i løpet av sommeren! Det er rart det der med å lese når du er på reise. Plassen du var på og omgivelsene rundt deg da du leste boka er med på å forme det du leser og minnene om den plassen du var på kommer tilbake, både når du holder i boka og når du (hvis boka var bra) leser den om igjen. Den siste reiseboka mi heter Hector and his search for happiness, og ble et resultat av at jeg var strandet i London på grunn av askeskyen som kom fra Island. Jeg måtte da sammen med mine bibliotekarkollegar ta toget fra London til Newcastle, og tida på toget gikk med til å lese boka, og samtidig (ganske ofte) beundre det britiske landskapet, små pittoreske landsbyer, grønne enger med lam og vår i luften. Det rare med slike minner er at de nå er knyttet til denne boka som jeg satt og nesten leste ut på denne turen. Romanen jeg leste kjøpte jeg på Waterstone`s og handler om den frustrerte Hector som leter etter lykken. En morsom, lettlest og annerledes roman som passer likegodt for undom som voksne. Les mer om boka her, eller kom og lån den på biblioteket.

Lykke til med et nytt semester, og husk å også sette av tid til å lese bøker:)

mandag 25. januar 2010

Fornøyelig metalitteratur

En av de mest merkverdige bøkene jeg leste i fjor var Alan Bennsts En uvanlig leser. Nå har vi tatt denne høyst uvanlige lille boka inn på biblioteket, og jeg anbefaler alle som vil ha en lettlest og spesiell leseopplevelse å ta fatt på denne romanen. Boka handler om noe så enkelt-eller vanlig, for å spille litt på bokas tittel, som kjærlighet til litteraturen, men i form av ganske uvanlig leser, (derav tittelen) som dronning Elisabeth II av England. Boka er skrevet i en lett språkdrakt med mye humor med en typisk engelsk vittighet over seg, og jeg synest oversetteren har gjort en god jobb med å få frem en lett slentrende, litt snobbete og småpratete stiltone.

For hva skjer den dagen en bokbuss besøker Buckingham Palace, og Dronningen tilfeldigvis er på tur med hundene sine? Etter å ha fått låne en bok som ikke faller helt i smak, så låner hun en ny, og blir bokstavelig talt helt hekta. Hele hverdagen til dronningen blir nå konsentrert rundt litteraturen, og hun bare må diskutere bøker med menneskene rundt seg, enten det er statsministeren eller tjenerne sine. Hun ansetter sågar en av tjenerne sine, Normann, til å bli en litteraturassistent, eller amanuensis, som hun selv velger å kalle ham. Og ettersom historien utspiller seg, blir dronningen mer og mer besatt av bøkene-det er nesten som et sjokk for dronningen å møte bøkenes verden. Og hvorfor opplever dronningen denne plutselige og uvanlige fascinasjonen over litteraturens magiske grep kan en kanskje spørre seg? Hun forklarer det selv med at hun som dronning aldri har hatt en hobby, hun er et handlingsmennneske, og da passer det seg ikke å lese bøker. Denne holdningen går hun imidlertid sterkt tilbake på senere: "Hvorfor skulle offentligheten bry seg om hva jeg leser? Dronningen leser. Det er alt de trenger å vite. `Og hva så?`tenker jeg de fleste vil si til det." (s.44)
En uvanlig leser kan godt kalles en metaroman, altså litteratur som diskuterer/refererer til litteraturen og skriveprosessen og er et kjent og velbrukt motiv opp gjennom historien. Mest kjent er kanskje Miguel de Cervantes Don Quijote, en mesterlig og ironisk ridderoman hvor leseren virkelig får brynt seg på ulike historier som relateres til det å fortelle en historie og spørsmål knyttet til litteraturens verden. Hvis du er interessert i mer moderne forfattere som skriver metalitteratur kan nevnes Paul Auster og Umberto Eco.

torsdag 7. januar 2010

Nytt leseår



Godt nyttår til alle! Håper dere fikk lest noe kjekt i ferien! Et nytt år bringer jo alltid nye muligheter med seg, og et av mine nyttårsfortsetter er definitivt å lese mer bøker! Jeg har gått rundt og tenkt litt over hvilke jeg ønsker å prioritere i året som kommer, og presenterer herved en liten liste over de som står øverst på lista fremover. 


Tilbake til Riverton av Kate Morton begynte jeg på i ferien, og dette er virkelig en liten perle av en herregårdsroman. Denne bestselgeren ble kåret til årets sommerbok da den kom ut i England, og bringer leseren inn
 i et romantisk og mystisk miljø satt til krigstiden i England på 1900-tallet. Romanen er skrevet i et lettfattelig språk og skifter mellom fortid og nåtid i fortellerstemmen til en av tjenestepikene på Riverton-godset. Hun blir dratt tilbake til fortiden ved at en regissør oppsøker henne i forbindelse med en film hun ønsker å lage om en spesiell hendelse som skjedde på Riverton i 1924. Romanen har et lettfattelig språk, og forfatteren skildrer på en fin måte opplevelsene og inntrykkene en tjenestepike må ha opplevd på denne tiden. Ikke minst er jeg fascinert over den detaljerte beskrivelsen av klærne de forskjellige karakterene bærer, det er nesten som en kan ta på de forskjellige stoffene som blir beskrevet.

                               
Min kamp 1 av Karl Ove Knausgård. Jeg har lyst å begynne på denne romanserien, som er den første i en serien på seks (!) bøker. De tre første er allerede utkommet, men de tre siste er planla
gt våren 2010.  Jeg bladde litt i boka da vi fikk den inn på biblioteket og ble med en gang overrasket av den konkrete, manende og realistiske tonen som blir satt med en gang du begynner å lese.  Min kamp er Karl Ove Knausgårds tredje roman, og må vel kunne kalles en litterær storsatsning sett under ett. I 2009 ble Min kamp 1 ble i 2009 kåret til en av de ti beste romanene siste tiår av VG-kanskje grunn nok til å begynne på denne boka?


Alle bøkene til Charles Dickens! Jeg er veldig glad i Dickens, og for en stund siden kjøpte jeg en samledvd med nyinnspilling av mange av hans mest kjente verk, og lysten til å lese mer av denne glimrende forfatteren ble vel ikke mindre rett før jul, da hans fine historie A christmast carol gikk som animasjonsfilm på kino. Denne historien setter meg alltid i en sentimental og fin førjulsstemning. Jeg er Dickenstilhenger først og fremst på grunn av den mesterlige måten han presenterer karakterer på, spesielt godt liker jeg den gode Esther Summerson i Bleak House, som er heltinnen i denne romanen som handler om maktkamp og kjærlighet satt i lys av en arv som påvirker alle i handlingen.



Lykka er ein sjeldan fugl er den siste romanen til Anna Gavalda som vi har tatt inn på biblioteket, og denne blir et must i 2010. Gavalda fikk internasjonal oppmerksomhet med romanen Saman er vi mindre aleine som handler om fire mennesker som av ulike grunner kommer til å treffes, og som må kunne kalles en kjærlighetsroman. Den siste romanen hennes, Lykka er ein sjeldan fugl tar også for seg kjærlighet som tema, og handler om arkitekten Charles og hans møte med den spesielle kvinnen Kate, som bor i landlinge omgivelser omgitt av barn og dyr. Romanen er i tillegg oversatt til nynorsk, som jeg synes er en fin ting. Det er så sjeldent jeg leser bøker på sidemål.


Dette er bare en liten oversikt over leseplanene mine for året som kommer. I tillegg har jeg et ønske om å bli flinkere til å lese forskjellige litterære sjangre i året som kommer. Tror jeg skal prøve meg på novellesamlingen til Lena Niemi Den du ringer kan ikke nås for øyeblikket, som vi fikk inn på biblioteket i høst. Kom innom biblioteket hvis du trenger lesetips:)

tirsdag 15. september 2009

Gratis bok:)


Stavanger internasjonale festival for litteratur og ytringsfrihet Kapittel er en årlig litteraturfestival som arrangeres av Sølvberget. Festivalen er den nest største i landet og har en internasjonal profil og setter ytringsfrihet i fokus. Festivalen startet faktisk i går og varer i fem dager. Vil utfordre alle til å engasjere seg i denne festivalen, for det er virkelig et variert og spennende program som blir presentert i litteraturens lys disse dagene. Tema for festivalen i år blir Risiko, og dette tema settes derfor i sammenheng med både litteraturen og ytringsfriheten. Aktuelle spørsmål i denne sammenheng vil være hvorvidt man må risikere noe for å skrive godt, hvor mye må en forfatter risikere av seg selv og kan det bli god litteratur uten risiko? En spennende problematisering synes jeg, og en tematikk som kan trekkes i mange retninger, tenker spesielt på eksilforfattere som virkelig vet hva risiko i litteraturens navn innebærer.  Hva med å gå å høre på Malali Joya fra Afghanistan, som er aktuell med boka Kvinne blant krigherrerJoya har blitt kalt Afghanistans modigste kvinne etter at hun kalte politikerne for nettopp å være krigsherrer. (fredag kl. 19 Sølvberget galleri) Hvis du er interessert i spørsmål knyttet til dette landet bør du også få med deg filmen Afghan Star som handler om fire deltagere i et afghansk idol-show i et land hvor du risikerer å miste livet for å synge. Jeg vil også anbefale litterær lunsj på lørdag med Erlend Loe som snakker om sin nye bok Stille dager i mixing Part

I tillegg til å arrangere en litteraturfestival setter også Sølvberget i disse dager i gang med sitt årlige prosjekt Hele byen leser som går ut på å gi alle byens innbyggere et gratis eksemplar av en roman med det formål å formidle kultur, spesielt mot barn og unge. I fjor var det Arild Reins Kaninbyen som havnet i alles hender, men det i år er fokus på en langt eldre roman, nemlig Fortuna av Alexander Kielland. Jeg har selvsagt vært nede og sikret meg et eksemplar, og utfordrer alle andre til å gjøre det samme. (Sølvbergets foajè og rundt i avdelingene) 
Fortuna (1884) er en frittstående oppfølger til romanen Gift (1881), med mye av de samme karakterene og miljøet som er satt til Stavanger og omegn. Det er krise i økonomien som står sentralt i denne satiriske samtidsromanen, som med denne tematikk er mer aktuell enn noensinne med sin skildring av hvordan økonomisk uansvarlighet og spekulasjonslyst uugåelig fører til fallitt og krise for de som har minst. 
Jeg har alltid likt Kiellands romaner. Jeg leste Gift på videregående, og husker ennå sympatien jeg følte med lille Marius som dør tilsynelatende av for mye latin. Killand har en nesten manipulerende måte å skrive på, som gjør at du virkelig "heier" på de karakterene som han vil. Killand var også en forkjemper for kvinners rettigheter, noe som kommer klart frem i romanene Garman og Worse (1880) og Skipper Worse fra 1882. Jeg synes Kiellands språkbruk er både enkelt og høytidelig på sammen tid, og føler virkelig at jeg blir satt tilbake til 180o-tallet med en gang jeg åpner bøkene hans. Les bare begynnelsen av Fortuna nedenfor og se om du ikke er enig:

"Abraham Løvdahl var blitt student. Nitten år, vakker, sunn og munter, velkledd og vel forsynt med penger - sprang livet opp for ham som døren til en ballsal, og han stormet inn med store øyne." (Kielland: Fortuna, Gyldendal, 2009)

Gå og hent deg et eksemplar, og et lite tips til ivrige Kielland-fans: i kveld kan du være med på byvandring i Kiellands konkursrammede Stavanger i Sølvbergets regi, der du blir tatt med på steder som blir beskrevet i romanen;)

onsdag 12. august 2009

Skolestart



Det er blitt midten av august og med den tiden følger naturligvis skolestart. Jeg vil selvfølgelig benytte anledningen til å ønske alle nye og gamle både elever og lærere velkommen tilbake etter ferien og inviterer alle til å følge Biblioteksbloggen også i år. Det blir kjekt å se alle igjen:) 
Ved skolestartfølger kommer nye muligheter og opplevelser; også på lesefronten. For oss bokormer er høsten spesielt av interesse, det kommer alltid spennende bøker fra forlagene på denne tiden. Men du trenger ikke vente til høsten for å finne deg noe interssant. Nedenfor har jeg laget et tilfeldig utvalg over noen av bøkene du finner hos meg på biblioteket:

Stephenie Meyer: Formørkelsen, Gyldendal, 2009. 

Tredje roman om Bella og vampyrkjæresten Edward kom på norsk i vår, og vi har den nå på biblioteket. Snart kommer oppfølgerfilmen, og for de som er spent på hvordan det går med Bella kan nå altså ta fatt på bok nr. tre i Twilight-serien. Her kan du lese om en rekke mord som skjer i Seattle samtidig som en onskapsfull vampyr er ute etter hevn. Bella må ta et valg mellom kjærligheten og vennskapet denne gang, personifisert i Edward og Jacob.

Thomas Nordseth-Tiller: Max Manus-Film og virkelighet, Orion, 2008. 

Vil absolutt anbefale denne boka som gir et innblikk i den virkelige historien bak filmen "Max Manus", ført i pennen av nå avdøde manusforfatter Thomas Norseth-Tiller. Her får du vite mer om hvordan  historien om Max Manus ble adaptert til film og om Manus innsats som hemmelig agent og sabotør under den andre verdenskrig.

Katherine Neville: De åtte, Bazar, 2007.

Her er en spenningsroman for deg som likte Da Vinci-koden. Dette er en nervepirrende thriller med sjakkmiljøet som bakgrunnsteppe, samtidig som handlingen skifter mellom 1700-tallets Sør-Frankrike og 1970-tallets New York. Følg dataeksperten Catherine Velis jakt på brikkene i et gammelt sjakkspill som trolig befinner seg i Algerie. Her ligger mysteriene lag på lag for leseren som liker blandingen mellom historie og fiksjon. (Liker du denne type bøker kan jeg også anbefale Danteklubben av Matthew Pearl.)

Elia Barcelò: Gullsmedens hemmelighet, Gyldendal, 2006.

Dette er virkelig en liten perle av en bok, for å spille litt på bokas tittel.. Denne lille romanen er på bare 95 sider og må vel kunne kalles en kortroman, men forfatteren får virkelig sagt noe på disse sidene, som tar for seg kjærlighetsforholdet mellom to mennesker som møter hverandre flere ganger i livet i ulike tidsfaser, men det er også en roman om hvordan kjærligheten ofte ikke har riktig timing. En trist, men fin historie som du husker lenger etter at du har lest den.